WAT IS EEN GICLÉE

Een giclée is een kunstdruk van een zeer hoge kwaliteit.

De kwaliteit van de afbeelding, de gebruikte druktechniek en de soort kleurpigmenten bepalen met elkaar of een kunstwerk wel of niet een giclée mag heten. Om een giclée te zijn moet het in elk geval aan de volgende eisen voldoen:
.

  • aan een giclée ligt een origineel werk ten grondslag
  • bij de druk wordt gebruikt gemaakt van een speciaal soort printer die de kleuren tot op de pixel nauwkeurig op het doek verneveld
  • een gicléedruk is opgebouwd met minimaal 10 basiskleuren, maar in de meeste gevallen 11 of 12, waardoor er meer kleurdiepte ontstaat en elke kleurnuance mogelijk is
  • het zijn natuurlijke pigmenten, die wel meer dan 100 jaar mooi van kleur kunnen blijven.
  • op een echt giclée wordt dan ook altijd een minimale kleurgarantie van 75 jaar gegeven.
HOE WORDT HET GEMAAKT

Voordat er een giclée van een schilderij gemaakt kan worden worden een aantal stappen doorlopen.

Zo wordt er van het originele schilderij - in een speciale studio met geavanceerde fotoapparatuur - maar liefst 64 beeldopnamen gemaakt. Deze hoeveelheid opnamen zijn nodig om de exacte kleuren en diepte te verkrijgen. De opname wordt met de hand nagelopen en waar nodig wordt er gecorrigeerd. Bijvoorbeeld een lichtreflectie, veroorzaakt door de vernis op het origineel dient te worden weggehaald.

Als alle correcties zijn gedaan wordt er een proefdruk gemaakt. Deze wordt door de kunstenaar zelf vergeleken met het origineel.

Als de kunstenaar tevreden is kan het giclée in productie worden genomen.De kunstenaar bepaalt of het schilderij in een gelimiteerde oplage of ongelimiteerd wordt uitgebracht.

DE PRIJS EN DE OPLAGE

De uiteindelijke prijs van het giclée hangt van meerdere factoren af. Als eerste is de oplage bepalend. Verder komen de kunstenaar en de kunstdrukker een bedrag overeen wat de kunstenaar per verkocht giclée gaat ontvangen (bij erfrechten of als het schilderij een museum toebehoort worden prijsafspraken met deze partijen gemaakt).

Dit alles resulteert in de uiteindelijke verkoopprijs van het giclée. De verschillen kunnen behoorlijk zijn, immers is er voor een giclée met een oplage van 10 stuks net zoveel studiowerk voorafgegaan als voor een oplage van 200 stuks. En de beeldrechten zijn bij een beroemd schilder vaak hoger dan bij een minder bekend kunstenaar.

Certificaten
Bij veel gelimiteerde giclées wordt een certificaat verstrekt met daarop de handtekening van de kunstenaar. Voor de ongelimiteerde werken wordt dit normaliter niet gedaan en ook bij giclées van al overleden kunstenaars zit vanzelfsprekend geen handtekening.

Bij elk kunstwerk vind je op de desbetreffende pagina een lijstje met productdetails. Daar kun je zien of er een certificaat bij zit en ook of de oplage al of niet gelimiteerd is met het bijbehorende aantal.

 

DE MATERIALEN

Inkt
Voor de inkt voor giclées worden echte pigmenten gebruikt die kleurecht zijn. Dit maakt dat er zo'n lange kleurgarantie opgegeven kan worden en je kinderen er hoogstwaarschijnlijk ook nog plezier van gaan hebben.

De drager
Een giclée kan op (zuurvrij) papier of op canvas gedrukt worden.

 

  • Canvas
    Canvas is een geweven schildersdoek van hennep, linnen of katoen waar soms ook een polyestervezel aan toegevoegd wordt om het sterker te maken. Het doek krijgt een speciale nabewerking om het geschikt te maken voor gicléedruk. Elke kunstdrukkerij heeft zijn eigen samenstelling voor de gicléedoeken. Canvas is van oudsher al de drager voor schilderijen en daarom worden de giclées vaak ook op canvas gezet, zodat deze het beste het origineel benaderen. Een giclée op canvas kan desgewenst nog gevernist worden.
  • Papier
    Dit wordt gebruikt als het bijvoorbeeld een giclée-druk betreft van bijvoorbeeld een aquarel of een ets. Soms ook wil de kunstenaar juist verschil aanbrengen tussen het origineel en de giclée en kiest hij daarom voor papier. Het papier dat gebruikt wordt voor giclées is van een zeer hoge kwaliteit, is zuur-vrij en wordt speciaal geprepareerd. Hierdoor blijft de kleurdiepte behouden en lijken de kleuren precies als het origineel. Giclées op papier hebben een mooie warme uitstraling en zijn vaak ook iets lager in prijs dan de canvaswerken.
FRAME EN OMLIJSTING

Houten frame
Canvas giclées worden altijd eerst opgespannen op een houten frame van spielatten. Dit is gemaakt van eerste klas gevingerlast / gelamineerd vurenhout (met PEFC keurmerk) dat vooraf gestoomd is. Hiermee is de kans op kromtrekken tot een minimum beperkt. De latten zijn gelaagd opgebouwd, waardoor ze flexibeler zijn en minder vatbaar voor vocht- of temperatuurveranderingen.

Houtboard en foamboard
Papieren giclées worden altijd eerst op foamboard of op houtpaneel bevestigd, alvorens het ingelijst kan worden. Foamboard is een speciale lichtgewicht plaat (CFK-vrij) die een goede vlakke ondergrond geeft voor het kunstwerk en het stevigheid geeft. Houtpaneel wordt vaak van mdf of populierenhout gemaakt. Het paneel wordt vooraf dubbelzijdig gegrond alvorens het giclée er op vastgeplakt wordt.

De lijsten
Je kunt bij ons kiezen voor een baklijst of een profiellijst. De meest gekozen varianten staan al bij de giclées zelf aangegeven. De andere lijsten vind je op deze pagina. De lijsten zijn allemaal van echt hout en worden in onze lijstenmakerij op maat gemaakt bij het kunstwerk.

Canvas giclées kunnen zowel in een bak- als profiellijst gezet worden. Papieren giclées kunnen alleen in een profiellijst bevestigd worden en naar keuze van een passepartout en glasplaat worden voorzien.

 

TIPS VOOR HET UITZOEKEN