Het vlekje dat zo hoort

Laatst belde een mevrouw mij op en begon wat hakkelend haar vraag te stellen aan de telefoon. Ze was heel blij met haar giclée, maar er zat een vlekje op! Of wij daar wat aan konden doen.

Ik moest glimlachen want ik wist welk giclée ze had gekocht en ik vermoedde dat het vlekje niet een echt vlekje was, maar iets dat juist expres als vlekje op het schilderij geschilderd was. En als de kunstenaar het zo bedoeld heeft, dan ja... dan komt het ook op het giclée. Ik vroeg haar of het vlekje misschien onderaan de Chinese rok zat die over de tafel lag gedrapeerd en ze beaamde dat volmondig. Ze begon te twijfelen en zei: 'het hoort zeker zo of niet?'

Geen enkele manipulatie

Het giclée Romeins glas met Chinese rok op Spaanse tafel is een prachtig voorbeeld van hoe er geen enkele manipulatie tussen origineel en giclée zit. Als de schilder de onvolmaaktheden in zijn gearrangeerde stilleven exact zo overneemt op zijn schilderij, dan komen deze ook op het giclée. Immers is een giclée altijd een exacte replica van het origineel en deze wordt nooit aangepast of bijgewerkt.

Houden van de imperfectie

De mevrouw vroeg ik de website van Helmantel te openen en de pagina met zijn stilleven werken te bezoeken. Daarop stond het origineel en ook daar was het vlekje onderaan de stofrand duidelijk te zien. Ze slaakte een zucht van opluchting en zei: 'ik dacht het al wel, maar ik twijfelde toch'. In ons gesprek vertelde ik meer over hoe de kunst van Helmantel uitblinkt in realisme en daarmee zo levensecht overkomt. En ja, dus ook vlekjes worden daar vrolijk in mee-geschilderd... De mevrouw begon het vlekje steeds meer te waarderen en is er nu juist trots op dat het op haar kunstwerk zit. En.... ze heeft nu een mooi verhaal te vertellen aan vrienden en andere bezoekers van haar huis!